GASTRIK HILANG TANPA SENGAJA!


"Tu lah.. Orang makan nasik kau makan asam!"


Membebel abang. Masa tu kami sekolah rendah lagi 😄

So bermula lah perjalanan Kakmuja sebagai pesakit gastrik





Kecik-kecik dah kena makan ubat weh! Sabar jela.. Kita budak! Tak nak sakit. Nak taknak wajib la telan ubat tahan sakit tu


Setahun jugak lah Kakmuja bergantung ubat gastrik doktor sebab kejap-kejap dia datang





Gastrik ni orang cakap berpunca dari asid perut yang menghakis dinding perut. Maksudnya banyak asid terkumpul dalam perut pesakit gastrik ni

.
Mana taknya..

Waktu rehat orang makan nasik, Kakmuja makan asam. Minum air gas. Sebab Kakmuja jenis susah nak makan makanan berat!


Akibat dari gastrik, Kakmuja kerap pedih hulu hati, muntah dan badan berangin


Kecik-kecik dah makan ubat tahan sakit. Sampai bila la nak bergantung ubat je kan. Taknak lah. 10tahun lagi effect buah pinggang!


Haish takutlah..


Lepastu, gastrik dah hilang bila dah masuk sekolah menengah. Sebab dah pandai jaga timing makan

Dannn..

Gastrik Kakmuja secara tak sengaja je ni hilang bila minum satu susu ni tau. Minum susu tu pun sebab nak kurus awalnya. Orang panggil dia Susu Protein Soya. Bila minum tu, tunggu punya tunggu punya tunggu, gastrik tak kunjung tiba! 


Haish pelik..


Sebab doktor cakap pesakit gastrik ni memang tak boleh selalu lapar. Kena kenyang je selalu. So bila minum susu ni Kakmuja rasa kenyang gila! 


Makan ikut timing
Elak makanan masam, pedas
Makan kerap dan sedikit sedikit
Kurangkan minuman berkafein dan bergas
 Kurangkan makanan berangin


Ni pesakit gastrik kena ikut tau! Kakmuja tak perlu lagi sebab dah baik asbab Susu Protein Soya. Alhamdulillah.. Hehee

Rupa-rupanya..

Susu Protein Soya ni bersifat alkali. So dia bantu meneautralkan asid yang ada dalam perut

Sumber protein terbaiknya pulak bantu membentuk sel-sel baru asbab dari perut yang terluka akibat asid yang berlebihan. Protein kan makanan sel tubuh kita

So.. Protein dari sumber yang berkualiti sangat bagus dalam penghasilan hormon dengan baik untuk pencernaan yang efisyen

.
So dah terjawap lah kenapa gastrik Kakmuja hilang tanpa sengaja 

Alhamdulillah.. =)

.
So.. Nak tau tak Kakmuja minum Susu Protein Soya apa untuk masalah gastrik Kakmuja ni?

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Taraaaa..!



Susu Protein Soya Esp ni lah yang banyak berjasa dengan Kakmuja. Asbab dia Kakmuja hilang gastrik. Biiznillah.. =)


Now tak jaga timing makan sangat pun masih steady lagi sebab gastrik lama dah tak mai





Siapa ada gastrik tu takmo biar lama-lama ok. Meh rawat gastrik tu dulu

Dah rawat, nak makan apa je semua boleh! =)

.
Nak cuba Esp ni boleh roger Kakmuja di talian di bawah ni..

Wasap.my/60193258527/SetGastrik

Muja Mukri
Your Trusted Shaklee Independent Dist.
ID: 1241667
Share this article:

No comments:

Post a comment